Strona główna Książka Autorzy
 
200% normy, czyli kilka słów o motywacji
2011-06-20

Niejeden menedżer czy lider zespołu zadaje sobie pytanie: jak zmotywować swoich ludzi do pracy? Jak sprawić, aby pracowali efektywnie i realizowali cele biznesowe organizacji, przy jednoczesnej realizacji własnych i rozwoju. Bo przecież skuteczny menedżer dba nie tylko o rozwój biznesu, ale i ludzi. Dba i to czasami na różne sposoby: pyta, interesuje się, stawia cele, zapewnia narzędzia, docenia, wspiera… hmmm, tylko czy zawsze jest tak sielankowo?

Wyniki badań (Raport The Economist “Re-engaging with engagement”) wskazują, że nie do końca rzeczywistość tak wygląda. Wśród europejskich menedżerów panuje przekonanie, że zaangażowanie pracowników można podnieść np. mailem lub spotkaniem ogólnofirmowym. To ciekawe…, bo pracownicy mają zgoła odmienne zdanie. Tym co wg nich może skutecznie wpłynąć na zaangażowanie są: dobre relacje z szefem, szanse na rozwój kompetencji i kariery (Badania ASTD, o których więcej tutaj ).

Brak komunikacji? Pewnie tak, a gdzie tu dopiero droga do motywowania i budowy zaangażowania… Okazuje się, że tym co skutecznie pozwala przywiązać ludzi do pracy i sprawia, że im się chce jest zaangażowanie, które budują trzy wymiary:

  • Zaangażowanie afektywne, czyli „chcę być w tej organizacji/zespole”
  • Zaangażowanie trwania, czyli „muszę być w tej organizacji/zespole”
  • Zaangażowanie normatywne, czyli „powinienem być w tej organizacji/zespole”

Proste. Ale jak sprawić, aby pracownik chciał, musiał i powinien? Pierwszy z wymiarów odnosi się do emocji, uczuć i poczucia satysfakcji – chcę tu być, bo jest mi tu dobrze, jestem zadowolony. Chodzi więc w skrócie o zapewnienie dobrych warunków do pracy, atmosfery i nawiązanie relacji. Drugi z wymiarów dotyczy poczucia konieczności – muszę tu być, bo jest to najlepsza opcja jaką mam w tym momencie, nie mam dokąd pójść, a gdzie nie pójdę nie będzie lepiej – również dotyczy tworzenia warunków, ale chodzi o kwestie techniczne, finansowe i przywiązanie do firmy. Trzeci wymiar jest najmniej namacalny i chodzi o takie oddziaływanie na pracownika, które będzie dotykało jego sytemu wartości, kultury i przekonań – powinien być w tej organizacji, bo ma dobrą renomę, jest ceniona na rynku, ale też dzięki niej mogę pracować w zgodzie ze swoimi wartościami i zasadami.  Połączenie tych trzech elementów daje najlepsze efekty. Znalezienie odpowiedzi na trzy pytania i dopasowanie tych trzech elementów układanki: chcę, muszę, powinienem – odnośnie każdego pracownika – pozwala skutecznie angażować ludzi do pracy.

Autorzy popularnej koncepcji „Zaangażowania” (Commitment) Meyer i Allon, już od 1991 roku starają się przekonać do swojej teorii, że to nie motywacja a zaangażowanie ma kluczowe znaczenie dla większej efektywności ludzi w pracy. Potwierdzają to badania (np. Towers Perrin, Instytutu Gallupa), ale i bez nich powszechnie wiadomym jest, że zaangażowani ludzie pracują efektywniej i dostarczają lepsze rezultaty. Wydaje się jednak, że kluczem zagadki jest nie CO (motywacja, zaangażowanie, czy satysfakcja – często tożsame), ale JAK. Jak sprawić i jak przełożyć te słowa na działania? Co znaczy zmotywować kogoś do pracy? Po czym poznać, że jest zaangażowany? Jak zbadać rzeczywistą satysfakcję pracownika? Często bowiem nawet na poziomie opisu, czy deklaracji mamy kłopot, aby zdefiniować te stany. A co dopiero przejście od słów do czynów….

Temat motywowania, czy jak kto woli - angażowania będzie miał coraz większe znaczenie. Na rynek pracy wkroczyło już nowe, młode pokolenie dla którego praca to nie wszystko, które ma duże oczekiwania wobec pracodawcy i które z trudnością przywiązuje się do miejsca pracy – sukcesem będzie więc zmotywowanie i zaangażowanie ich w pracę. Z drugiej strony, starsi wyjadacze, którzy czuja się pewnie i po latach pracy mogli stracić już zapał i energię do pracy – w nich także konieczne jest „podgrzanie kociołka”. Czy chcę, muszę, powinienem wystarczy?  Warto wypróbować, bo ważne, aby  zacząć działać…

 EK

Brak komentarzy
 
 

Copyright by Konsorcjum doradczo-szkoleniowe S.A. 2009. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie oraz rozpowszechnianie treści zawartych na witrynie www.zespolypopolsku.pl, w całości bądź w części,
w formie drukowanej bądź za pośrednictwem internetu, jest bez zgody Konsorcjum doradczo-szkoleniowe S.A. zabronione.
Projekt i realizacja: vigla.pl