Strona główna Książka Autorzy
 
O dysfunkcjach pracy zespołowej
2012-07-17

Obecnie coraz częściej pracujemy w zespołach nie tylko tych funkcjonalnych (np. zespół sprzedaży, marketingu), ale także projektowych - często o charkaterze wirtualnym i dużym zasięgu geograficznym (patrz ostatni wpis Geografia a praca zespołowa). Mając na uwadze przeszkody, jakie stoją na drodze ku efektywności przed zespołami wirtualnymi, warto pamiętać o podstawach funkcjonowania zespołów, których członkami jesteśmy na co dzień. Bez względu na to, do jakiego zespołu należymy, czy też jaki zespół przyjdzie nam budować, w ramach jego funkcjonowania możemy zaobserwować pewne powtarzalne mechanizmy.

Patrick Lencioni w swojej książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie” opisuje dość intuicyjne na pierwszy rzut oka fundamenty, na których powinien opierać się zespół. Z drugiej jednak strony podkreśla, jak bardzo trudno jest znaleźć zespół działający w oparciu o te pozornie oczywiste zależności. Jak pisze sam autor: „Tak naprawdę zbudowanie silnego zespołu jest nie tylko możliwe, ale też wyjątkowo proste.I bardzo trudne. (…)Jak wiele innych aspektów życia, praca zespołowa sprowadza się do opanowania pewnych zachowań, teoretycznie nieskomplikowanych, ale ekstremalnie trudnych do zastosowania w codziennej praktyce”.

Według Lencioniego, budowanie zespołu, czy też praca zespołowa powinny opierać się przede wszystkim na zaufaniu. To stwierdzenie może wydawać się oczywiste, jednak autor przybliża nam wiele przykładów świadczących o tym, że wdrożenie go w życie stanowi wyzwanie nawet dla doświadczonych szefów zespołów. Ukrywanie przed sobą swoich słabości i błędów, niechętne proszenie o pomoc i zgłaszanie konstruktywnej krytyki, niekorzystanie z doświadczenia innych osób - to tylko niektóre przejawy zachowań członków zespołu, w którym brak jest zaufania. Zbudowanie go nie jest sprawą łatwą, lecz kluczową i charakterystyczną dla zespołów, którym udało się stworzyć prawdziwy teamwork. Wspomniane zaufanie buduje współzależność, która stanowi wentyl bezpieczeństwa i poczucia komfortu dla członków zespołu. Dzięki temu, mogą się skoncentrować na zadaniu i realizacji celów zamiast tracić energię na radzenie sobie z dysfunkcyjnymi relacjami w zespole. Zaufanie jest więc podstawowym fundamentem, na którym budowane są dopiero pozostałe elementy: konstruktywny konflikt, zaangażowanie, branie na siebie odpowiedzialności oraz dbałość o wyniki.

 

Według autora, każdy zespół, który chce być naprawdę efektywny i skuteczny, musi przezwyciężyć powyższe dysfunkcje. Prawdopodobnie uzależnione są one od wielu czynników, jednak to w liderze zespołu upartuje on osoby o znaczącym wpływie na ich przezwyciężenie. W książce opisuje najbardziej typowe przejawy zachowań zespołu dotkniętego każdym z potencjalnych problemów wraz ze wskazówkami dla liderów, w jaki sposób je rozwiązać.

Prawdopodobnie sam model nie jest Wam już obcy, spotkaliście się z nim w różnych publikacjach (znajdziecie go także w Zespołach po polsku), prasie, czy też podczas warsztatów i szkoleń. Zachęcam jednak do przeczytania książki, ponieważ genialny jest nie tylko sam model, lecz sposób jego wprowadzenia i opisania. Wspomniania książka nie jest wydawnictwem z cyklu prac akademickich, gdzie z gąszczu wykresów i teorii próbujemy wydobyć „o co chodzi”, by później na własną rękę próbować przełożyć to na język praktyki. Tutaj autor zrobił to za nas, budując sktukturę książki wokół Opowieści, która wprowadza nas w fikcyjny świat pewnej firmy borykającej się z bynajmniej nie fikcyjnymi problemami.

Na wstępie poznajemy Kathryn, która jako nowy dyrektor generalny firmy Decision Tech. musi stawić czoła problemom w zespole zarządzającym. Opowieść przybliża nam sylwetki członków wspomnianego zespołu, a także prowadzi nas przez model pięciu dysfunkcji w oparciu o funkcjonowanie poznanych bohaterów. Dzięki historii bardziej przypominającej opowiadanie fabularne niż lekturę biznesową, możemy zapoznać się z teorią i zobaczyć jej odzwierciedlenie w praktyce. Poza niewątpliwym walorem edukacyjnym takiej formy, książkę bardzo dobrze się czyta, gdyż wciąga czytelnika, jako czytelnicy jesteśmy ciekawi dalszego rozwoju sytuacji w firmie i losów głównej bohaterki.

Książka Lencioniego zainteresuje nie tylko liderów i menedżerów budujących i zarządzających zespołami. Stanowi ciekawą lekturą dla wszystkich pracujących w zespołach oraz tych, którzy chcą efektywnie współpracować. Dodatkową wartością jest to, iż autorowi udało się uchwycić i ukazać pewne ogólne cechy relacji międzyludzkich, nie tylko tych nawiązywanych w pracy. Niewątpliwą zaletą jest jednak fakt, iż autor połączył przyjemną w odbiorze, niemal fabularną lekturę, z przewodnikiem biznesowym, który uczy na praktycznych przykładach i daje wskazówki do wykorzystania we własnej praktyce zawodowej.

Anna Szymczak

Książka znakomita, polecam.
Autor: Maciej | Data dodania: 2016-01-11 13:55:41 | Dodaj komentarz
 
 

Copyright by Konsorcjum doradczo-szkoleniowe S.A. 2009. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie oraz rozpowszechnianie treści zawartych na witrynie www.zespolypopolsku.pl, w całości bądź w części,
w formie drukowanej bądź za pośrednictwem internetu, jest bez zgody Konsorcjum doradczo-szkoleniowe S.A. zabronione.
Projekt i realizacja: vigla.pl